Imprimare

DATE GENERALE

 

  1. 1.Structura Serviciului de Ambulanţă Judeţean Vaslui

Din punct de vedere al structurii, Serviciul de Ambulanţă Vaslui este organizat în 5 staţii, situate în toate oraşele judeţului:

-         Statia Vaslui

-         Staţia Bârlad

-         Staţia Huşi

-         Staţia Negreşti

-         Staţia Murgeni

Staţii ale SAJ Vaslui

 

Raportat la infrastructura rutieră ce poate fi folosită de catre echipaje, catre orice punct de reper al posibililor solicitanţi si coroborat cu numărul de echipaje existente/ tură în staţii, s-a stabilit o arondare, informală, a unităţilor administrativ teritoriale din judeţ, fără a aduce însă atingere obligaţiilor Dispeceratului comun ISU -AMBULANTA de a aloca resursele funcţie de caz şi competenţă a echipajelor.

La nivelul unităţii sunt constituite si aprobate compartimentele, departamentele şi birourile, în respectarea organigramei aprobată de Ministerul Sănătăţii, cu excepţia Biroului Secretariat şi a Punctului Farmaceutic. (gestiunea medicamentelor fiind externalizata, printr-un contract de prestari servicii )

          În 4 din cele 5 oraşe în care se afla staţii de ambulanţă există spitale clasificate în funcţie de competenţă, respectiv Spitalul Judeţean de Urgenţă Vaslui – categoria III Spitalul de Urgenta Bârlad, categoria III, Spitalul Municipal Huşi- categoria IV şi Spitalul de Psihiatrie Murgeni- categoria V. Cazuistica preluată din oraşul Negreşti şi cele 6 comune limitrofe este transportatată la Spitalul Judeţean de Urgenţă Vaslui.

Centrul universitar Iaşi, prin Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Sfântul Spiridon şi Centrul de Cardiologie Iaşi, în colaborare cu restul structurilor sanitare din centrul respectiv, pot asigura îngrijirile complexe şi complete ale pacienţilor critici transferati pentru o anumită patologie.

În cazul intervenţiilor primare la pacienţii aflaţi în stare critică, echipajele de urgenţă prespitalicească evita transportul pacienţilor respectivi la unităţi sanitare de nivel de

competenţă IV şi V, în acest caz, distanţele cele mai mari către un spital de competenţă III sunt:

Băceşti – Vaslui - 57 km

Berezeni - Vaslui - 89 km

Dimitrie Cantemir –Vaslui - 72 km

Drânceni – Vaslui - 77 km

 

 

          Serviciul de Ambulanţă Judetean Vaslui a fost înfiinţat în baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr 147/1995, prin dobandirea, prin efectul legii, a personalitatii juridice de catre toate serviciile de ambulanta din tara.

Serviciul de Ambulanţă Judetean Vaslui are sediul în municipiul Vaslui, str Tipografiei nr. 1, judet Vaslui.

          Serviciul de Ambulanţă Judetean Vaslui este unitate sanitară publică de importanţă strategică, aflată în coordonarea Compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii si coordonare operativa a Departamentului pentru Situatii de Urgenta, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Are ca scop principal acordarea asistenţei medicale de urgenţă şi transportul medical asistat, utilizând, după caz, personal medical superior şi/sau mediu calificat la diferite niveluri, precum şi conducători auto formaţi ca ambulanţieri, ale pacienţilor din judetul Vaslui si , la nevoie, ale pacientilor din tara sau din Republica Moldova.

         Asistenţa medicală de urgenţă se acordă fără nicio discriminare legată de, dar nu limitată la venituri, sex, vârstă, etnie, religie, cetăţenie sau apartenenţă politică, indiferent dacă pacientul are sau nu calitatea de asigurat medical.

         Acordarea asistenţei medicale publice de urgenţă nu poate avea un scop comercial.

Atribuţiile principale ale Serviciul de Ambulanţă Judetean Vaslui sunt următoarele:

1. acordarea asistenţei medicale de urgenţă la diferite niveluri de către medici şi asistenţi medical cu diferite grade de pregătire;

2. acordarea asistenţei medicale publice de urgenţă la nivel prespitalicesc asigurată prin echipaje medicale de urgenţă şi echipaje de consultaţii de urgenţă la domiciliu;

3. efectuează transport sanitar neasistat al pacienţilor care nu se află în stare critică şi nu necesită monitorizare şi îngrijiri medicale speciale pe durata transportului;

4. efectuează transport medical asistat al pacienţilor care necesită monitorizare şi îngrijiri medicale pe durata transportului;

5. colaborează cu celelalte instituţii sanitare şi intră în relaţii economice şi juridice rezultate din îndeplinirea atribuţiilor sale;

6. colaborează cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, Poliţia sau unităţi ale Ministerului Apărării Naţionale, Sistemul naţional unic pentru apelurile de urgenţă 112, pe baza unor protocoale;

7. desfăşoară activitate de alocare a resurselor prin dispeceratul colocat ISU-AMBULANTA, situat la sediul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Vaslui, prin preluarea şi tratarea apelurilor de urgenţă cu caracter medical, primite prin centrul unic de apel de urgenţă, la numărul unic de apel 112;

8. acordă asistenţă medicală de urgenţă la spectacole în aer liber, festivaluri şi manifestări sportive solicitată de către organizatori, pe baza unor contracte încheiate cu Serviciul de Ambulanţă Judetean Vaslui.

9. împreună cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Vaslui, participă la întocmirea planului de acţiune în situaţii de urgenţă pe baza listelor cu mijloacele din dotare şi cu personal transmise de toate instituţiile cu atribuţii în domeniu;

10. efectuează controlul calităţii în acordarea asistenţei medicale de urgenţă, prin monitorizarea activităţii echipajelor de intervenţie din punct de vedere operativ, analiza retroactivă a cazurilor din punct de vedere medical, monitorizarea intervenţiilor prin intermediul unor persoane cu experienţă desemnate pentru această activitate, analiza lunară a mortalităţii şi morbidităţii, verificarea inopinată periodică a mijloacelor de intervenţie şi efectuarea de sondaje de opinie anonime în rândul pacienţilor şi al familiilor acestora;

11. în cazul unor accidente colective sau al unor calamităţi cu efect limitat, desfăşoară activităţi de intervenţie specifice în conformitate cu Planul roşu de intervenţie al serviciilor de urgenţe prespitaliceşti, declanşat la solicitarea inspectorului-şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă sau, după caz, a prefectului judetului Vaslui;

12. efectuează transportul medicamentelor, produselor biologice şi al organelor pentru transplant, precum şi al personalului medical la locul solicitării, în program continuu necesar acordării asistenţei medicale de urgenţă pe întreg teritoriul judetului şi, după caz, în afara acestuia.

Relaţiile cu celelalte structuri ale sistemului de urgenţă

Pentru prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, asigurarea şi coordonarea resurselor umane, materiale, financiare şi de altă natură necesare restabilirii stării de normalitate şi limitarea si înlăturarea efectelor negative, la nivel naţional şi la nivel judeţean funcţionează structuri abilitate în managementul situaţiilor de urgenţă, constituite pe niveluri şi domenii de competenţă, care dispun de infrastructură şi de resursele necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin.

Pentru o buna colaborare si sincronizare a acţiunilor de intervenţie în situaţii de calamităţi şi accidente colective, se declanseaza Planul Roşu de Intervenţie la nivel judeţean.

Având în vedere faptul ca structurile de urgenţă trebuie să acţioneze ca un tot în situaţii de urgenţa speciale ca întindere şi manifestare, şi pot fi antrenate forţe ale Poliţiei, Jandarmeriei, Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, s-au semnat protocoale de colaborare concrete, respectiv:

-         Protocol-cadru de colaborare cu Inspectoratul de Poliţie Judeţean Vaslui pentru activitaţile comune în vederea asigurării asistenţei medicale de urgenţa şi transportului medical al pacienţilor cu tulburari psihice grave ce implică riscul unei vătămări corporale pentru ei sau pentru echipajul medical;

-         Protocol- cadru de colaborare cu Serviciul Poliţiei Rutiere în vederea limitării accidentelor rutiere în care sunt implicate ambulante;

-         Protocol- cadru privind aplicarea Planului operational de intervenţie în caz de accident de aviaţie;

-         Protocol- cadru de colaborare cu Inspectioratul pentru Situatii de Urgenţă Vaslui în vederea asigurarii operaţiunilor comune de urgenţă prin echipajele EPA - SMURD.

Organizare interna

SAJ Vaslui este organizat în două Compartimente, după cum urmează:

- Compartimentul de asistenţă medicală de urgenţă şi transport medical asistat

- Compartimentul de consultaţii de urgenţă şi transport sanitar neasistat.

Compartimentul de asistenţă medicală de urgenţă şi transport medical asistat se organizează după cum urmează:

a) este un compartiment distinct având în dotare tehnica specifică acordării asistenţei medicale de urgenţă în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

b) personalul din acest compartiment îndeplineşte condiţiile de pregătire şi certificare prevăzute în actele normative în vigoare.

c) începând cu 1 ianuarie 2012, toţi medicii care activează în acest compartiment trebuie să fie absolvenţi ai unui atestat în domeniul asistenţei medicale de urgenţă prespitalicească cu durata minimă de 6 luni, cu excepţia medicilor specialişti de medicină de urgenţă şi a celor cu competenţă în asistenţa medicală de urgenţă prespitalicească obţinută în condiţiile legii. Începând cu data specificată, toţi medicii care activează în cadrul compartimentului

sunt absolvenţi ai cursului respectiv, nefiind posibilă angajarea unor medici care nu au absolvit cursul.

d) începând cu 1 ianuarie 2015, toţi asistenţii medicali care activează în acest compartiment trebuie să fie absolvenţi ai unui atestat în domeniul asistenţei medicale de urgenţă prespitalicească cu durata minimă de 3 luni, cu excepţia asistenţilor medicali cu competenţă în asistenţa medicală de urgenţă prespitalicească obţinută în condiţiile legii şi care vor fi reevaluaţi. Începând cu această dată, toţi asistenţii medicali care activează în cadrul compartimentului sunt absolvenţi ai cursului respectiv nefiind posibilă angajarea

unor asistenţi care nu au absolvit cursul. Deocamdata, Ministerul Sanatatii nu a demarat procesul de atestare al asistentilor medicali.

e) începând cu 1 ianuarie 2013, absolvirea cursului de ambulanţier este obligatorie pentru toţi conducătorii auto care activează în acest compartiment, cu excepţia conducătorilor auto care au atestatul de ambulanţier, obţinut în condiţiile legii şi care vor fi reevaluaţi. Începând cu această dată, toţi conducătorii auto care activează în cadrul compartimentului sunt absolvenţi al cursului de ambulanţier nefiind posibilă angajarea unor persoane care nu au absolvit cursul.

f) personalul care activează în compartimentul de asistenţă medicală de urgenţă şi transport medical asistat poate activa în compartimentul de consultaţii prin detaşare temporară sau mutat.

g) programul de lucru şi turele de lucru pentru personalul care activează în cadrul compartimentului de asistenţă medicală de urgenţă şi transport medical asistat se evidenţiază separat de cel al personalului din cadrul compartimentului de consultaţii de urgenţă la domiciliu şi transport sanitar neasistat.

h) coordonarea şi monitorizarea activităţii acestui compartiment se face de către un medic coordonator.

i) prin acest compartiment se asigură următoarele misiuni de bază: acordarea asistenţei medicale de urgenţă la nivel de echipaj medical de urgenţă B1, B2 sau C2 şi transport medical asistat la nivel de echipaj medical de urgenţă B1, B2 sau C2.

Compartimentul de consultaţii de urgenţă şi transport sanitar neasistat se organizează după cum urmează:

a) este un compartiment distinct având în dotare tehnica specifică acordării consultaţiilor de urgenţă la domiciliu şi efectuării transporturilor sanitare neasistate în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

b) personalul din acest compartiment îndeplineşte condiţiile de pregătire şi certificare prevăzute în actele normative în vigoare, fiind alcătuit din medici, asistenţi medicali şi ambulanţieri.

c) medicii care activează în cadrul acestui compartiment pot fi medici de medicină generală, medici în specialităţile: medicină internă, pediatrie şi medici rezidenţi începând cu anul III de pregătire în specialităţile menţionate cu acordul directorului sau coordonatorului de programe.

d) personalul medical, inclusiv ambulanţierii, care activează în compartimentul de consultaţii de urgenţă la domiciliu şi transport sanitar neasistat sunt pregătiţi în acordarea primului ajutor de bază precum şi în utilizarea defibrilatoarelor semiautomate.

e) personalul medical din cadrul compartimentului de consultaţii la domiciliu şi transport sanitar neasistat nu poate fi detaşat la compartimentul de asistenţă medicală de urgenţă şi transport medical asistat decât în urma absolvirii cursurilor şi a atestatelor prevăzute la alin. 1 din prezentul articol.

f) coordonarea şi monitorizarea activităţii de consultaţii la domiciliu din cadrul acestui compartiment se face de către medicul coordonator al compartimentului de urgenţă iar

coordonarea şi monitorizarea activităţii de transport sanitar se face de către un asistent medical coordonator.

g) prin acest compartiment se asigură următoarele misiuni de bază: acordarea consultaţiilor de urgenţă la domiciliu utilizând autospecialele de consultaţii la domiciliu, transport sanitar neasistat la nivel de echipaj de transport A1 şi A2 şi sprijinirea compartimentului de asistenţă medicală de urgenţă şi transport medical asistat la nevoie.

h) în dotarea compartimentului pentru consultaţii de urgenţă la domiciliu şi transport sanitar neasistat nu există ambulanţe tip B şi C.

Tipul echipajelor medicale ale Serviciului de Ambulanță care deservesc urgentele în judetul Vaslui :

  • Echipaje de urgenta cu medic C2/B1.- EMU -M format din :

a) un medic care a absolvit cursuri în acordarea asistenţei medicale de urgenţă sau cu competenţă/atestat în domeniu;

b) un asistent medical cu pregătire în acordarea asistenţei medicale de urgenţă;

  • Echipaje de urgenta B2- EMU-A format din:

a) un asistent medical cu pregătire în acordarea asistenţei medicale de urgenţă;

b) un conducător al mijlocului de intervenţie ambulanţier sau cu instruire paramedicală;

  • Echipaje pentru consultatii de urgență la domiciliu- format din:

a) un medic de medicină generală/medicină de familie, cu pregătire în acordarea primului ajutor avansat în cazurile de urgenţă;

  • Echipaje de transport neasistat A1/A2.format din:

a) un ambulanţier;

b) după caz, echipajul poate fi format din 2 ambulanţieri sau un ambulanţier şi un asistent medical.

Competenţele fiecărui tip de echipaj sunt prevăzute în Anexa nr. I. a Ordinului Nr. 1092/1500 din 7 septembrie 2006- privind stabilirea competenţelor şi atribuţiilor echipajelor publice de intervenţie de diferite niveluri în faza prespitalicească

 

Echipajele clasificate la un anumit nivel au obligaţia şi responsabilitatea să aplice competenţele prevăzute pentru nivelul respectiv dacă situaţia o impune.

Echipajele care nu pot asigura asistenţa de urgenţă adecvată unui pacient aflat în stare critică au obligaţia de a solicita imediat sprijinul unui alt echipaj avansat la locul intervenţiei sau la întâlnire.

Depăşirea competenţelor poate fi autorizată pentru un caz individual, de un medic care deţine competenţele respective, dacă situaţia o impune, cu condiţia justificării deciziei şi ataşării unui raport în acest sens la fişa de intervenţie a echipajului respectiv sau a trecerii datelor necesare direct în fişa de intervenţie a cazului respectiv de către medicul care a autorizat acţiunea.

În lipsa unui echipaj avansat care să acorde sprijinul, echipajul care nu poate asigura asistenţa de urgenţă la nivelul necesar procedează la evacuarea de urgenţă a pacientului, fără întârziere, la cel mai apropiat spital, acordând primul ajutor pe durata transportului.